Luonto
Tiede
Yhteiskunta
Kolumnit
Kilpailut
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Arkea Complexo do Alemaon favelassa. Se koostuu 25 alueesta ja on yksi Brasilian suurimmista faveloista.

Arkea Complexo do Alemaon favelassa. Se koostuu 25 alueesta ja on yksi Brasilian suurimmista faveloista.

Peter Bauza

GEO

7.5.2018

Favelan kahdet kasvot

Kun Brasilia unelmoi, unelmoi myös favela. Valokuvaaja Peter Bauza taltioi elämää näillä legendaarisilla asuinalueilla.

Suu­u­ren­moi­nen kau­pun­ki, Ci­da­de Ma­ra­vil­ho­sa, Mar­vel­lous City. Rio de Ja­nei­ron lem­pi­ni­mi ei jätä ar­vai­lu­jen va­raan sitä, mitä miel­tä kau­pun­gis­ta ol­laan. Rio ei ole vaa­ti­ma­ton ei­kä vä­ri­tön. Ja mik­si se oli­si­kaan? Se on Bra­si­li­an näy­teik­ku­na maa­il­mal­le – Co­pa­ca­ba­nan, so­ke­ri­top­pa­vuo­ren, Kris­tus-pat­saan ja sam­ba­kar­ne­vaa­lien kau­pun­ki. Rio de Ja­nei­ro oli kak­si vuot­ta sit­ten jär­jes­tet­ty­jen ke­sä­o­lym­pi­a­lais­ten näyt­tä­mö ja kau­pun­ki, jos­sa nel­jä vuot­ta sit­ten pe­lat­tiin jal­ka­pal­lon MM-tur­nauk­sen lop­puot­te­lu. Se oli Bra­si­li­an pää­kau­pun­ki 200 vuo­den ajan en­nen kuin uu­si pää­kau­pun­ki ra­ken­net­tiin tyh­jäs­tä kes­kem­mäs maa­ta.

Rio de Ja­nei­ro on suu­ren­moi­nen, mut­ta myös ja­kaan­tu­nut ja vä­ki­val­tai­nen. Kuu­si­mil­joo­nai­sen kau­pun­gin kuk­ku­loi­ta täp­lit­tä­vät sa­dat epä­vi­ral­li­set asui­na­lu­eet eli fa­ve­lat. Ni­men­sä sana on saa­nut piik­ki­kas­vil­ta. On ar­vi­oi­tu, et­tä joka vii­des Rion asu­kas asuu fa­ve­las­sa. Mo­nel­le fa­ve­la tar­koit­taa ri­kol­lis­jen­ge­jä, vä­ki­val­taa ja köy­hyyt­tä, ei­kä tur­haan. Bra­si­lia on vaa­ral­li­nen maa: ti­las­to­jen mu­kaan to­den­nä­köi­syys kuol­la siel­lä vä­ki­val­tai­ses­ti on yh­tä suu­ri kuin mo­nis­sa so­taa käy­vis­sä mais­sa.

Eri­tyi­sen le­vo­ton­ta on Rio de Ja­nei­ron osa­val­ti­os­sa – maa­lis­kuus­sa pää­vas­tuu sen tur­val­li­suu­den yl­lä­pi­tä­mi­ses­tä luo­vu­tet­tiin ar­mei­jal­le. Fa­ve­lois­sa po­lii­sin ja ar­mei­jan puh­dis­tuk­set ovat ol­leet ar­kea jo pit­kään. Tark­kai­li­joi­den mu­kaan ri­kol­li­suus on pai­nu­nut niis­sä yhä enem­män maan al­le. Suur­ten ur­hei­lu­ta­pah­tu­mien al­la fa­ve­loi­ta jy­rät­tiin maan ta­sal­le ja nii­den ti­lal­le ra­ken­net­tiin kil­pai­lu­jen suo­ri­tus­paik­ko­ja. Asuk­kaat hää­det­tiin toi­saal­le.

Pal­kit­tu ku­vaa­ja nä­kee fa­ve­lois­sa toi­voa

Pe­ter Bau­za on sak­sa­lais­syn­tyi­nen va­lo­ku­vaa­ja ja do­ku­men­ta­ris­ti, joka on viet­tä­nyt Bra­si­li­as­sa kaik­ki­aan lä­hes kol­me ja puo­li vuot­ta ku­va­ten eten­kin fa­ve­loi­den asuk­kai­den elä­mää. Hä­nen ku­van­sa ovat me­nes­ty­neet myös ar­vos­te­tus­sa World Press Photo -kil­pai­lus­sa.

”Fa­ve­lat esi­te­tään usein vää­räs­sä va­los­sa. Se, mikä niis­tä jää ker­to­mat­ta, on ih­mis­ten us­ko, toi­vo ja kun­ni­an­hi­mo, yh­tei­söl­li­syy­den tun­ne, oma kult­tuu­ri”, Pe­ter Bau­za sa­noo.

Myös fa­ve­lois­sa ta­ri­noi­ta on yh­tä mon­ta kuin ih­mi­siä. Osa asuk­kais­ta on köy­him­mis­tä köy­him­piä, ja he elä­vät vail­la vet­tä, vie­mä­riä ja va­loa. Osa on ra­ken­ta­nut vank­ko­ja asu­muk­sia, jois­sa voi ol­la pe­rus­tar­pei­den li­säk­si in­ter­net-yh­teys ja tv. Tei­ni­ras­kau­det ovat ylei­siä, ja nuo­ret mie­het tu­le­vat hel­pos­ti hou­ku­tel­luik­si huu­me­jen­gei­hin, jois­sa voi tie­na­ta sel­väs­ti pa­rem­min kuin hant­ti­hom­mis­sa. Toi­saal­ta fa­ve­lois­sa on kaup­po­ja, kou­lu­ja ja kirk­ko­ja, ja niis­sä jär­jes­te­tään mo­nen­lai­sia ur­hei­lu- ja kult­tuu­ri­ta­pah­tu­mia.

”Fa­ve­loil­la on oma dy­na­miik­kan­sa, omat sään­tön­sä ja oma ta­lou­ten­sa. Useim­mat asuk­kaat käy­vät töis­sä. On ar­vi­oi­tu et­tä fa­ve­loi­den ta­lous on yh­tä suu­ri kuin Bo­li­vi­an brut­to­kan­san­tuo­te ja et­tä sii­tä yli puo­let on pe­räi­sin työs­tä, jota fa­ve­lan asuk­kaat käy­vät te­ke­mäs­sä kes­ki­luok­kai­sis­sa bra­si­li­a­lais­per­heis­sä tai kau­pois­sa ja ra­vin­to­lois­sa”, Bau­za sa­noo.

Joi­hin­kin fa­ve­loi­hin, esi­mer­kik­si tä­män ju­tun ku­vis­sa esiin­ty­vään Ro­cin­haan, teh­dään myös tu­ris­ti­kier­rok­sia.

”Hei­ken­ty­nyt tur­val­li­suus­ti­lan­ne on kui­ten­kin vä­hen­tä­nyt näi­tä vie­rai­lu­ja.”

Ri­kol­li­suu­den ta­kia ja pa­rem­man tu­le­vai­suu­den toi­vos­sa fa­ve­lois­ta py­ri­tään myös pois.

”Mo­nel­la ei kui­ten­kaan ole va­raa muut­taa, ei­vät­kä kaik­ki te­ki­si niin, vaik­ka se oli­si mah­dol­lis­ta­kin. Ul­ko­puo­lis­ten on eh­kä vai­kea ym­mär­tää sitä, et­tä kai­kes­ta huo­li­mat­ta fa­ve­la on asuk­kail­leen koti. He jat­ka­vat elä­mää ja unel­moi­mis­ta – ja ne, jot­ka ei­vät jak­sa unel­moi­da, yrit­tä­vät vain sel­viy­tyä.”

Jut­tu on jul­kais­tu GEOn nu­me­ros­sa 4/2018.

Lue myös:

Ve­ne­zu­e­la va­jo­si kaa­ok­seen

Kuu­ba siir­tyi Cast­ro­jen jäl­kei­seen ai­kaan

Suosittelemme

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.

Yhteystiedot Rekisteriseloste Ehdot ja luvat Tietosuoja Peruuttamisohjeet

© Fokus Media Finland. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty.
Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.

Fokus Media Finland Oy, Hämeentie 135, 00560 Helsinki, Y-tunnus 2618356-2