Luonto
Tiede
Yhteiskunta
Kolumnit
Kilpailut
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Sydän on rakkauden universaali symboli.

Sydän on rakkauden universaali symboli.

iStock

GEO

11.5.2018

Kuinka hyvin tunnet rakkauden?

Rakkautta tavoitellaan ja rakkautta tunnetaan, mutta sitä voidaan myös analysoida. Testaa tietosi ja yllätä ystäväsi!

1 Vuon­na 1949 jul­kais­tun tut­ki­muk­sen mu­kaan...

A noin 80 pro­sent­tia yh­teis­kun­nis­ta hy­väk­syy mo­ni­a­vi­oi­suu­den.

B mo­ni­a­vi­oi­suus sal­li­taan yleen­sä vain mie­hil­le.

C 90 pro­sent­tia pa­ris­kun­nis­ta elää yk­si­a­vi­oi­ses­ti.

2 Ero tu­lee useim­mi­ten...

A nel­jän avi­o­liit­to­vuo­den jäl­keen.

B kuu­den avi­o­liit­to­vuo­den jäl­keen.

C seit­se­män avi­o­liit­to­vuo­den jäl­keen.

3 Mikä rak­kau­den muo­to on sal­lit­tu myös paa­vil­le?

A eros

B aga­pe

C amor

4 Ats­teek­ki­hal­lit­si­ja Mon­te­zu­ma naut­ti po­tens­si­lääk­keek­si päi­vit­täin...

A kup­pi­kau­pal­la kaa­ka­o­ta.

B lit­ran ih­mis­ver­ta.

C omaa virt­saan­sa.

5 Mik­si vih­ki­sor­mus­ta pi­de­tään ni­met­tö­mäs­sä sor­mes­sa?

A En­nen us­kot­tiin, et­tä sii­nä kul­ki lem­men­suo­ni (vena amo­ris).

B Kos­ka sor­muk­seen ku­luu ka­pe­as­sa sor­mes­sa vä­hem­män usein kal­lis­ta ma­te­ri­aa­lia.

C Kos­ka ni­met­tö­mäs­sä sor­mus ei ole tiel­lä.

6 Keil­lä seu­raa­vis­ta ra­kas­ta­vai­sis­ta oli lap­sia?

A Bon­nie ja Clyde

B Héloï­se ja Pier­re Abé­lard

C Mum­taz Ma­hal ja Shah Ja­han

7 Ai­ka­lai­set moit­ti­vat kes­ki­a­jan lem­ment­ru­ba­duu­ria Walt­her von der Vo­gel­wei­dea...

A kos­ka hän lau­loi muil­le­kin kuin ja­loil­le rou­vil­le.

B kos­ka hän ajoi avi­o­liit­toa kai­kil­le.

C kos­ka hän lau­loi ai­na fal­se­tis­sa.

8 Mikä on cheer­le­a­der-il­miö?

A Mie­het pi­tä­vät ur­hei­lul­li­sis­ta nai­sis­ta.

B Jou­kos­sa jo­kai­nen näyt­tää kau­niim­mal­ta.

C Hy­vän­nä­köi­nen on jou­kon joh­ta­ja.

Vas­tauk­set

1 A, B, C | Kun ant­ro­po­lo­gi G. P. Mur­dock vuon­na 1949 jul­kai­si laa­jan tut­ki­muk­sen­sa, joka kä­sit­ti 853 kan­saa ja yh­teis­kun­ta­muo­toa, län­si­mai­nen elä­män­ta­pa ei ol­lut vie­lä yh­tä laa­jal­le le­vin­nyt kuin ny­ky­ään. Vaik­ka 708 tut­kit­tua yh­teis­kun­taa hy­väk­syi mo­ni­a­vi­oi­suu­den, se oli lä­hes yk­si­no­maan mies­ten oi­keus. Vain puo­li pro­sent­tia tut­ki­tuis­ta yh­teis­kun­nis­ta sal­li nais­ten elää sa­ma­nai­kai­ses­ti use­am­man mie­hen kans­sa. Siel­lä­kin, mis­sä mo­ni­a­vi­oi­suus oli­si ol­lut mah­dol­lis­ta, yli 90 pro­sent­tia pa­ris­kun­nis­ta eli yk­si­a­vi­oi­ses­ti. Ny­ky­ään var­sin­kin nais­ten kas­va­nut ta­lou­del­li­nen riip­pu­mat­to­muus on li­sän­nyt sar­jal­lis­ta mo­ni­a­vi­oi­suut­ta. Ih­mi­sil­lä on use­am­pia kump­pa­nei­ta, mut­ta vain yk­si ker­ral­laan.

2 A | Unoh­da niin sa­not­tu seit­se­män­nen vuo­den krii­si. Ant­ro­po­lo­gi He­len Fis­he­rin mu­kaan avi­oe­rot ovat useim­mis­sa kult­tuu­reis­sa ylei­sim­mil­lään nel­jän­te­nä avi­o­vuon­na.

3 B | ”Deus est ca­ri­tas”, Ju­ma­la on pyy­tee­tön, eh­do­ton rak­kaus, kir­joit­taa paa­vi Be­ne­dik­tus XVI kier­to­kir­jees­sään. La­ti­nan sana ca­ri­tas vas­taa krei­kan aga­pea. Ka­to­lis­ten pap­pien on pi­dät­täy­dyt­tä­vä erok­ses­ta, ruu­miil­li­ses­ta rak­kau­des­ta.

4 A | Val­loit­ta­ja Hernán Corté­sin kro­nis­ti kir­joit­taa xo­co­lat­lin suo­mas­ta kes­tä­vyy­des­tä. Kaa­ka­os­sa to­del­la­kin on pi­ris­tä­viä ai­nei­ta, ku­ten ko­fei­i­nia ja te­ob­ro­mii­nia, sekä ha­lua he­rät­tä­viä ai­nei­ta, ku­ten fe­nyy­lie­tyy­li­a­mii­nia, to­sin vain pie­niä mää­riä.

5 A | Aja­tel­tiin, et­tä va­sem­man kä­den ni­met­tö­mäs­tä joh­taa lem­men­suo­ni suo­raan sy­dä­meen, ole­tet­tuun rak­kau­den tyys­si­jaan.

6 B, C | Gangs­te­ri­pa­ri Bon­nie ja Clyde ei pank­ki­ryös­töil­tään eh­ti­nyt aja­tel­la per­heen pe­rus­ta­mis­ta. Fi­lo­so­fi Pier­re Abé­lard, jota yh­dis­ti sam­mu­ma­ton rak­kaus myö­hem­min ab­be­dis­sak­si va­lit­tuun Héloï­seen, jou­tui Héloï­sen se­dän kast­roi­mak­si, ei­kä enää sen jäl­keen voi­nut saa­da lap­sia. En­nen sitä Héloï­se oli kui­ten­kin eh­ti­nyt syn­nyt­tää pa­rin yh­tei­sen po­jan Ast­ra­la­biuk­sen. Mum­taz Ma­hal sen si­jaan sai mon­ta las­ta mie­hen­sä Shah Ja­ha­nin kans­sa en­nen kuin me­neh­tyi 14. lap­sen­sa syn­ny­tyk­ses­sä. Mur­heen­mur­ta­ma hal­lit­si­ja ra­ken­nut­ti vai­mon­sa muis­tok­si Taj Ma­ha­lin hau­ta­muis­to­mer­kin.

7 A | Walt­her von der Vo­gel­wei­de oli kes­ki­a­jan Sak­sas­sa tun­net­tu min­ne­lau­la­ja eli erään­lai­nen lem­ment­ru­ba­duu­ri. Yh­des­sä hä­nen lau­luis­taan sa­no­taan ”He soi­maa­vat mi­nua sii­tä, et­tä osoi­tan lau­lu­ni niin al­hai­sel­le sää­dyl­le”. Hän ei tah­to­nut lau­laa vain abst­rak­tis­ti ja­lol­le rou­val­le, vaan osoit­taa konk­reet­ti­ses­ti rak­kaut­taan ai­van ta­val­li­sel­le nai­sih­mi­sel­le.

8 B | Cheer­le­a­der-il­mi­öl­lä tar­koi­te­taan sitä, et­tä myös vä­hem­män hy­vän­nä­köi­set ih­mi­set näyt­tä­vät pa­rem­mil­ta ryh­mäs­sä, jos­sa on muu­ta­ma eri­tyi­sen kau­nis ih­mi­nen. Il­mei­ses­ti kat­so­ja hah­mot­taa ryh­män ko­ko­nai­suu­des­saan, ei­kä vä­li­tä sen yk­sit­täis­ten jä­sen­ten vie­hät­tä­vyy­des­tä.

Jut­tu on jul­kais­tu GEOn nu­me­ros­sa 2/2018.

Lue myös:

Mitä tie­dät unes­ta?

On­ko esi­koi­nen eri­lai­nen kuin kuo­pus?

Suosittelemme

Lukuvinkit

Aavikon pojat

Pöllö vai haukka?

Kala, joka sietää pakkasta

Orpous tekee norsusta hylkiön

Suomalaiset siivoavat avaruusromua

Mitä tiedät unesta?

Kuinka vanha Suomi on?

Inkat hyödynsivät rakentamisessa rakoja

Lukijan kuva: Morsianta tapaamassa

Missä maailma loppuu

Lukuvinkit

Aavikon pojat

Pöllö vai haukka?

Kala, joka sietää pakkasta

Orpous tekee norsusta hylkiön

Suomalaiset siivoavat avaruusromua

Mitä tiedät unesta?

Kuinka vanha Suomi on?

Inkat hyödynsivät rakentamisessa rakoja

Lukijan kuva: Morsianta tapaamassa

Missä maailma loppuu

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.

Yhteystiedot Rekisteriseloste Ehdot ja luvat Tietosuoja Peruuttamisohjeet

© Fokus Media Finland. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty.
Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.

Fokus Media Finland Oy, Hämeentie 135, 00560 Helsinki, Y-tunnus 2618356-2