Luonto
Tiede
Yhteiskunta
Kolumnit
Kilpailut
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Köysirata kuljettaa niin madridilaiset kuin matkailijatkin korkeuksiin. Yläilmoista avautuvat näkymät kaupungin historiallisimpiin ja vihreimpiin osiin.

Köysirata kuljettaa niin madridilaiset kuin matkailijatkin korkeuksiin. Yläilmoista avautuvat näkymät kaupungin historiallisimpiin ja vihreimpiin osiin.

Ofelia de Pablo ja Javier Zurita

Ofe­lia de Pab­lo ja Ja­vier Zu­ri­ta

6.4.2020

Madridin vihreä vallankumous

Espanjan pääkaupungissa Madridissa sykkii vihreä sydän. Keskustassa on rajoitettu voimakkaasti autoilua, sähköpyörät täyttävät kadut, uusia alueita on omistettu kävelijöille ja seinillä kasvaa pystysuoria puutarhoja.

Fu­ni­ku­laa­ri läh­tee liik­keel­le hi­taas­ti. Peh­me­ää ni­ti­nää, ke­vyt hei­lah­dus ja olem­me il­mas­sa. Mad­rid pal­jas­taa veh­rey­ten­sä par­hai­ten yläil­mois­ta kä­sin. Köy­si­ra­ta­ko­pin toi­sel­la puo­lel­la le­vit­täy­tyy kau­pun­gin suu­rin puis­to Casa de Cam­po, Mad­ri­din keuh­kot. Toi­ses­ta ik­ku­nas­ta nä­kyy Man­za­na­res­jo­ki, joka saa jäl­leen vir­ra­ta va­paa­na ke­hä­tien pu­ris­tuk­ses­ta.

Myös köy­si­ra­ta vi­rui pit­kään käyt­tä­mät­tö­mä­nä. Nyt kun­nos­tet­tu ja uu­del­leen avat­tu Te­lefé­ri­co kul­jet­taa mat­kus­ta­jat vain 12 mi­nuu­tis­sa kau­pun­gis­ta val­ta­van met­sän kes­kel­le. Siel­tä läh­tee myös run­saas­ti pyö­rä- ja va­el­lus­reit­te­jä eri puo­lil­le, ku­ten ku­nin­kaal­li­sen Pa­la­cio Real -pa­lat­sin mai­se­miin.

Il­mas­ton­muu­tos on saa­vut­ta­nut maa­il­man kaik­ki kol­kat. Es­pan­jan hal­li­tus ti­la­si­kin kol­me vuot­ta sit­ten tut­ki­muk­sen, jon­ka mu­kaan Mad­ri­diin koh­dis­tuu nel­jä suur­ta uh­kaa. Nii­tä ovat läm­pö­aal­to­jen li­sään­ty­mi­nen, sa­tei­den vä­he­ne­mi­nen ja nii­den muut­tu­mi­nen, ää­ri­sää­il­mi­öi­den li­sään­ty­mi­nen sekä luon­non eko­sys­tee­mien heik­ke­ne­mi­nen.

Kau­pun­gis­sa ryh­dyt­tiin töi­hin. Vi­her­ka­tot, säh­kö­pyö­rät, kä­ve­ly­ka­dut ja kes­kus­tan sul­ke­mi­nen lii­ken­teel­tä ovat osa suur­ta suun­ni­tel­maa, jon­ka ta­voit­tee­na on en­tis­tä kes­tä­väm­pi Mad­rid.

Ke­hä­tie aloit­ti hank­keen

Vih­reä val­lan­ku­mous al­koi Mad­ri­dis­sa it­se asi­as­sa jo yli kym­me­nen vuot­ta sit­ten. Sil­loin käyn­nis­tyi val­ta­va työ­maa, jon­ka seu­rauk­se­na osa pää­kau­pun­gin ke­hä­tie M-30:stä kai­vet­tiin maan al­le. Van­ha ohi­tus­tie seu­rai­li län­si­reu­nal­laan Man­za­na­res­jo­kea ja teki ha­jul­laan ja me­lul­laan vie­rei­sis­tä alu­eis­ta mil­tei elin­kel­vot­to­mia.

Man­za­na­re­sin el­vyt­tä­mi­nen on jat­ku­nut. Mad­rid Río -ni­mel­lä tun­ne­tun pro­jek­tin an­si­os­ta jo­ki­var­teen on il­mes­ty­nyt puis­to­ja ja puu­tar­ho­ja. Siel­lä, mis­sä en­nen oli en­nen saas­tet­ta, on nyt yli 30 ki­lo­met­riä pyö­rä­tie­tä ja 33 000 puu­ta. Au­to­tiel­tä va­pau­tu­neel­le alu­eel­le on ra­ken­net­tu myös skeit­ti­puis­to­ja, bmx-pyö­räi­ly­paik­ko­ja ja kii­pei­ly­sei­niä.

Pro­jek­tin huo­no puo­li on ol­lut sen noin nel­jän mil­joo­nan eu­ron hin­ta. Sen hy­vät puo­let ovat yh­tä il­mei­set: kau­pun­gin asuk­kaat hen­git­tä­vät nyt puh­taam­min, ja kau­pun­gin kes­kus­ta yh­dis­tyy luon­te­vas­ti Casa de Cam­pon puis­to­a­lu­ee­seen, joka on yli vii­si ker­taa New Yor­kin Kes­kus­puis­ton ko­koi­nen.

Li­säk­si Man­za­na­res­jo­en kun­nos­ta­mi­sek­si on laa­dit­tu suun­ni­tel­ma, jon­ka toi­vo­taan pa­laut­ta­van jo­keen sen ko­to­pe­räi­set kas­vi- ja eläin­la­jit.

Eroon au­tois­ta

Mad­ri­din vi­her­ty­mi­nen ei ra­joi­tu jo­ki­var­teen. Kau­pun­kiin on mo­nen muun kau­pun­gin ta­voin il­mes­ty­nyt säh­kö­pyö­riä. Sel­lai­sen saa käyt­töön­sä puo­lek­si tun­nik­si 30 sen­tin hin­nal­la, ja pyö­rän voi park­kee­ra­ta kes­kus­tan kes­kei­sim­mil­lä alu­eil­la si­jait­se­vil­le ase­mil­le.

Kau­pun­ki­lais­ten käy­tös­sä on myös säh­kö­pot­ku­lau­to­ja ja eko­mo­po­ja. Ne yleis­tyi­vät, kun kul­ku­neu­vo­jen pää­syä kau­pun­gin ydin­kes­kus­taan ra­joi­tet­tiin voi­mak­kaas­ti mar­ras­kuus­sa 2018 Mad­rid Cent­ral -pro­jek­tin myö­tä. Vii­den ne­li­ö­ki­lo­met­rin suu­rui­sel­la alu­eel­la kau­pun­gin kes­kus­tas­sa saa­vat nyt ajaa pää­a­si­as­sa vain asu­kas­tun­nuk­sel­la va­rus­te­tut tai pääs­töt­tö­mät au­tot. Ra­joi­tus­ten vas­ta­pai­nok­si kes­kus­taan pää­syä jul­ki­sil­la lii­ken­ne­vä­li­neil­lä on ha­lut­tu hel­pot­taa, ja kes­kus­tan si­sään­käyn­tien lie­peil­le on alet­tu ra­ken­taa edul­li­sia tai il­mai­sia lii­tyn­tä­py­sä­köin­ti­paik­ko­ja.

Pro­jek­til­la on ol­lut myös vas­tus­ta­jan­sa. Näyt­tää kui­ten­kin sil­tä, et­tä Mad­rid Cent­ral on tul­lut jää­däk­seen. Eco­lo­gists in Ac­ti­on -ryh­män tut­ki­muk­sen mu­kaan il­man typ­pi­di­ok­si­di­mää­rät ovat vä­hen­ty­neet vuo­den ai­ka­na ra­joi­tus­ten koh­tee­na ol­leel­la alu­eel­la yh­dek­sän vuo­den kes­ki­ar­voon ver­rat­tu­na 20 pro­sent­tia. Pie­nen­ty­nei­tä typ­pi­di­ok­si­di­mää­riä on mi­tat­tu myös muil­la lä­hi­a­luil­la. Asi­as­ta on kir­joit­ta­nut muun mu­as­sa El País -leh­ti.

Kau­pun­ki­ku­vaa ovat muut­ta­neet myös kä­ve­ly­ka­tu­jen laa­jen­nuk­set. Uu­den il­meen on saa­nut esi­mer­kik­si Mad­ri­din iko­ni­nen Gran Vía.

Li­sää vih­re­ää

Hank­keet ei­vät suin­kaan lopu tä­hän. Mad­rid + na­tu­ral -han­ke edis­tää vih­re­äm­pää kau­pun­ki­ra­ken­ta­mis­ta mo­nin kei­noin.

Vi­her­kat­to­jen toi­vo­taan pa­ran­ta­van ra­ken­nus­ten ener­gi­a­te­hok­kuut­ta. Ne myös sään­nös­te­le­vät voi­mak­kai­den sa­tei­den sat­tu­es­sa va­lu­ma­ve­siä ja li­sää­vät kau­pun­gin vi­her­pin­ta-alaa. Li­säk­si ne tuo­vat hel­po­tus­ta kau­pun­gin kuu­muu­teen ja aut­ta­vat pa­ran­ta­maan il­man­laa­tua. Mad­ri­din kau­pun­gin­ta­lon ja kau­pun­gin uu­den tek­no­lo­gi­sen in­no­vaa­ti­o­kes­kuk­sen La Na­ven ka­tot on nyt veh­re­ät.

Vi­her­ka­tot ovat vas­ta yleis­ty­mäs­sä, mut­ta kau­pun­ki­kas­vi­mai­ta on jo run­saas­ti. Sa­la­man­can kau­pun­gi­no­sas­sa Ho­tel­li Wel­ling­ton voi ke­hua kat­to­te­ras­sin­sa kas­vi­maan ole­van maa­il­man suu­rin, kun siis tar­kas­tel­laan ho­tel­le­ja. Mo­nil­la naa­pu­ru­syh­dis­tyk­sil­lä on omat kas­vi­maan­sa, ja La­va­pié­sin ja La La­ti­nan kau­pun­gi­no­sis­sa kaa­to­paik­ko­ja on muu­tet­tu to­del­li­sik­si kas­vi­kei­taik­si. Par­que de Re­ti­ro -puis­tos­sa ai­van kau­pun­gin kes­kus­tas­sa voi osal­lis­tua il­mai­sel­le kau­pun­ki­kas­vi­maan pe­rus­ta­mis­kurs­sil­le.

Ja jos tila ei muu­ten rii­tä, puu­tar­han voi kas­vat­taa myös sei­nää pit­kin. Yh­den Mad­ri­din pää­bu­le­var­din eli Pa­seo del Pra­don var­rel­la si­jait­se­van mu­seo- ja kult­tuu­ri-kes­kus Cai­xa Fo­ru­min vi­her­sei­näs­sä kas­vaa yli 15 000 kas­via – tark­ka mää­rä vaih­te­lee vuo­de­nai­ko­jen mu­kaan.

Muun­kin­lai­sia hank­kei­ta on käyn­nis­sä. Ly­hy­en kä­ve­ly­mat­kan pääs­sä Pu­er­ta del So­lil­ta Ca­na­le­ja­sin au­ki­ol­la on käyn­nis­sä seit­se­män his­to­ri­al­li­sen ra­ken­nuk­sen jäl­leen­ra­ken­ta­mi­nen. Cent­ro Ca­na­le­ja­sin yk­si osa tu­lee ole­maan luk­sus­ho­tel­li, ja hank­keel­le on myön­net­ty eko­lo­gi­sen ra­ken­ta­mi­sen ser­ti­fi­kaat­ti. Coló­nin au­ki­ol­le Pa­seo de la Cas­tel­la­nal­le ra­ken­ne­taan Axis-ra­ken­nus­ta, jon­ka on suun­ni­tel­lut maa­il­man­kuu­lu Nor­man Fos­ter. His­to­ri­al­li­sel­le pai­kal­le nou­se­van ra­ken­nuk­sen toi­vo­taan näyt­tä­vän uut­ta suun­taa ur­baa­nil­le ark­ki­teh­tuu­ril­le.

Pa­laam­me köy­si­ra­dal­la kuk­ku­lan la­el­ta alas kau­pun­gin sy­dä­meen. Kor­keuk­siin vie­hät­ty­neet voi­vat suun­nis­taa köy­si­ra­dan ase­mal­ta vie­lä Plaza de Es­pa­ñal­le, jos­sa ko­ho­aa kak­si­kin hui­man kor­ke­aa ra­ken­nus­ta. Niis­tä toi­ses­sa, äs­ket­täin kun­nos­te­tus­sa Edi­fi­cio Es­pa­ñas­sa on nyt ho­tel­li, ja sen ylim­mis­tä ker­rok­sis­ta sa­no­taan ole­van pa­ras nä­kö­a­la Mad­ri­din kau­pun­kiin.

Kor­ke­al­ta avau­tu­va nä­kö­a­la jät­tää­kin kat­so­jan sa­nat­to­mak­si. Ho­ri­son­tis­sa siin­tää Casa de Cam­pon veh­reä mai­se­ma, ja al­haal­la kat­so­jan jal­ko­jen juu­res­sa syk­kii kau­pun­ki, jon­ka lii­ken­teen ryt­mi on sel­väs­ti hi­das­tu­nut.

Jut­tu on jul­kais­tu GEO-leh­des­sä 2/2020.

Lue myös:

Uu­den ajan eläin­tar­hat

Bil­bao - kau­pun­ki, jol­la on suu­ri sy­dän

Suosittelemme

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.

Yhteystiedot Rekisteriseloste Ehdot ja luvat Tietosuoja Peruuttamisohjeet

© Fokus Media Finland. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty.
Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.

Fokus Media Finland Oy, Hämeentie 135, 00560 Helsinki, Y-tunnus 2618356-2