Lihaksikas vartalo miellyttää monia, mutta miksi?
Fotolia
GEO
Lihaksista voi olla miehille hyötyä kumppanin valinnassa, muttei pelkästään nykyisten kauneusihanteiden vuoksi. Tutkijat havaitsivat, että naiset tuntevat vetoa lihaksikkaisiin miehiin etenkin silloin, kun he tuntevat itsensä uhatuksi.
Tämä vahvistaa jo pitkään vallalla olevaa evoluutiopsykologista teoriaa siitä, että puolison valintaan vaikuttaa se, kuinka turvalliseksi ihminen ympäristönsä arvioi. Apuna tutkimuksessa käytettiin ihmisten lisäksi kania ja käärmettä. Aiemmin vastaavissa tutkimuksissa oli käytetty keksittyjä skenaarioita, esimerkiksi uhkaavaa talouskriisiä tai taudinaiheuttajien luomaa vaaratilannetta.
Oaklandin yliopistossa Michiganissa toimiva tutkimusryhmä jakoi koehenkilöt – sekä naiset että miehet – kahteen ryhmään. Koehenkilöille kerrottiin, että he saavat pian käsiteltäväkseen joko metrin pituisen pytonkäärmeen tai kanin. Puolet näistä vapaaehtoisista sai nähtäväkseen käärmeen ja puolet kanin. Sen jälkeen heiltä otettiin sylkinäyte, josta kerrottiin tutkittavan koehenkilöiden feromonitasoja mutta jota ei todellisuudessa analysoitu. Seuraavaksi koehenkilöille näytettiin erilaisia kasvoja ja vartaloita, joista he valitsivat omasta mielestään puoleensavetävimmät.
Uhkaavaksi koetun käärmeen kanssa samassa huoneessa olleet naiset suosivat lihaksikkampaa ja hoikempaa ruumiinrakennetta sekä maskuliinisempia kasvonpiirteitä kuin kaniryhmään kuuluneet naiset. Myös käärmeryhmään kuuluneet miehet suosivat kaniryhmän miehiä enemmän lihaksikkaita naisia, vaikkakaan ero ei ollut yhtä suuri kuin naisilla.
Kokeessa havaittiin muitakin kiinnostavia seikkoja. Käärme sai naiset arvioimaan itsensä vähemmän viehättäviksi kuin kani. Käärmeen kohdanneet miehet puolestaan tunsivat itsensä vähemmän dominoiviksi kuin kaniryhmän miehet.
Juttu on julkaistu GEO-lehdessä 5-6/2019.
Lue myös:
Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.
© Fokus Media Finland. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty.
Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.
Fokus Media Finland Oy, Hämeentie 135, 00560 Helsinki, Y-tunnus 2618356-2