Luonto
Tiede
Yhteiskunta
Kolumnit
Kilpailut
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Kirjan tuoksu kertoo oman tarinansa.

Kirjan tuoksu kertoo oman tarinansa.

Pixabay

GEO

2.5.2018

Mitä vanhojen kirjojen tuoksu kertoo?

Osa kirjoista tuoksuu happamalta, osa makealta. Tuoksut ja hajut antavat kirjasta tärkeää tietoa konservaattoreille, mutta ne ovat tärkeitä myös tavallisille lukijoille.

Pro­fes­so­ri Ma­ti­ja Strlič joh­taa Uni­ver­si­ty Col­le­ge Lon­do­nin kes­tä­vän kult­tuu­ri­pe­rin­nön lai­tos­ta. Hän tut­kii siel­lä men­nei­syy­den ha­ju­jäl­kiä.

Mikä tuok­suis­sa kieh­too?

”Ha­vait­sin, et­tä jot­kut kir­jas­ton­hoi­ta­jat hais­te­li­vat van­ho­ja kir­jo­ja mää­rit­tä­es­sään nii­den ikää. Kos­ka olen ke­mis­ti, ha­lu­sin ku­vail­la kir­jo­jen ha­jo­a­mis­ta ana­lyyt­ti­ses­ti pa­pe­rin ha­jun, siis sii­tä haih­tu­vien or­gaa­nis­ten yh­dis­tei­den avul­la. Tut­kim­me yli 70:tä pa­pe­ri­laa­tua. Etik­ka­hap­po teki no­pe­as­ti ha­jo­a­vien pa­pe­rei­den ha­jus­ta hap­pa­man. Toi­set pa­pe­rit taas tuok­sui­vat niis­sä muo­dos­tu­van va­nil­lii­nin vuok­si hy­vin ma­keil­ta”, Strlič sa­noo.

Hän us­koo, et­tä ha­vain­not pä­te­vät myös mui­hin esi­nei­siin. Tut­ki­mus­ryh­mä on ana­ly­soi­nut myös van­ho­ja muo­ve­ja ja ha­vain­nut, et­tä osa muo­vi­nu­keis­ta hai­see eti­kal­ta. Se on merk­ki no­pe­as­ta ha­jo­a­mi­ses­ta ja kor­ke­as­ta etik­ka­hap­po­pi­toi­suu­des­ta.

Mitä käy­tän­nön hyö­tyä tut­ki­muk­sis­ta on?

”Kon­ser­vaat­to­rit pys­ty­vät vai­nu­a­maan luo­kit­te­lum­me an­si­os­ta kon­ser­voin­tia kai­paa­vat te­ok­set. Ha­juil­la on mer­ki­tyk­sen­sä myös näyt­te­lyis­sä. Kir­jas­toon tai van­haan ra­ken­nuk­seen tu­li­ja odot­taa koh­taa­van­sa tiet­ty­jä tuok­su­ja. Jos nii­tä ei ole, jo­kin on vi­nos­sa. Se on myös mo­nien mu­se­oi­den on­gel­ma. Nii­den ste­rii­lis­tä il­ma­pii­ris­tä puut­tu­vat van­hat ha­jut.”

Men­nei­syy­den tuok­su­jen en­nal­lis­ta­mis­ta on­kin ko­keil­tu.

”Ko­kei­lim­me asi­aa Bir­ming­ha­min mu­se­os­sa. Useim­mat kä­vi­jöis­tä tun­nis­ti­vat tuok­sun, ja mo­net osa­si­vat ku­vail­la sitä upe­as­ti. Van­ho­jen ha­ju­jen hen­kiin he­rät­tä­mi­sek­si tar­vi­taan­kin oi­ke­an ke­mi­al­li­sen koos­tu­muk­sen li­säk­si ih­mis­ten hen­ki­lö­koh­tai­sia vai­ku­tel­mia ja muis­to­ja.”

Ma­ti­ja Strlič muis­tut­taa, et­tä tuok­su­mat­ka men­nei­syy­teen vei­si ai­ka­kau­des­ta riip­pu­mat­ta var­sin le­mu­a­vaan ym­pä­ris­töön.

”Hy­gie­nia on ni­mit­täin pa­ran­tu­nut huo­mat­ta­vas­ti vas­ta vii­meis­ten 150 vuo­den ai­ka­na. Sitä en­nen ka­dut löyh­kä­si­vät voi­mak­kaas­ti virt­sal­ta ja ulos­teil­ta.”

En­tä mikä tut­ki­jan omis­ta kir­jois­ta tuok­suu par­haal­ta?

”To­den­nä­köi­ses­ti iso­äi­ti­ni keit­to­kir­ja. Se ei to­sin re­hel­li­ses­ti sa­not­tu­na joh­du pa­pe­ris­ta vaan sii­tä, et­tä olen ai­na ar­vos­ta­nut hä­nen keit­to­tai­to­aan. Muis­tot kun ovat tär­keä osa tuok­su­e­lä­mys­tä.”

Jut­tu on jul­kais­tu GEOn nu­me­ros­sa 11-12/2017.

Lue myös:

Mik­si ru­not kos­ket­ta­vat?

Mik­si Stra­di­va­rius soi niin kau­niis­ti?

Suosittelemme

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.

Yhteystiedot Rekisteriseloste Ehdot ja luvat Tietosuoja Peruuttamisohjeet

© Fokus Media Finland. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty.
Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.

Fokus Media Finland Oy, Hämeentie 135, 00560 Helsinki, Y-tunnus 2618356-2