Luonto
Tiede
Yhteiskunta
Kolumnit
Kilpailut
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Looking at the forest -kuva on otettu vierailulla Englannissa. Kuvan sattumanvarainen tunnelma ja eräänlainen käänteinen katse kiehtovat ottajaansa edelleen.

Looking at the forest -kuva on otettu vierailulla Englannissa. Kuvan sattumanvarainen tunnelma ja eräänlainen käänteinen katse kiehtovat ottajaansa edelleen.

Anni Leppälä

Anu Piip­po

9.8.2018

Valokuva: Hetken mysteeri

Anni Leppälän ura sai näyttävän alun, kun hänet valittiin Vuoden nuoreksi taiteilijaksi. Hänen valokuvissaan keskeisessä roolissa ovat valo ja hetken tunnelma.

An­ni Lep­pä­lä ot­taa va­lo­ku­via yh­tä lail­la lap­suu­des­ta tu­tus­sa met­sä­mö­kis­sä kuin re­si­dens­si­vie­rai­lul­la toi­sel­la puo­len maa­pal­loa. Myös ai­heel­taan ku­vat ovat mil­tei mitä ta­han­sa – niis­sä hy­pä­tään tiu­kas­ti ra­ja­tus­ta yk­si­tyis­koh­das­ta luon­to­mai­se­maan ja sym­bo­lii­kal­la la­da­tus­ta ku­vas­ta ai­hee­seen, joka avau­tuu kat­so­jal­le hel­pom­min.

Kai­kis­sa ku­vis­sa valo on kui­ten­kin vah­vas­ti läs­nä niin ai­hee­na kuin si­säl­lön kes­kei­se­nä ele­ment­ti­nä. Lep­pä­lä pyr­kii myös ai­na ta­voit­ta­maan ku­vaus­het­ken tun­nel­man.

Toi­saal­ta ku­vien ta­ri­nal­li­suus on an­ta­nut vuo­sien mit­taan enem­män ti­laa pel­kis­tyk­sel­le ja sym­bo­lii­kal­le.

”Työs­ken­te­len hy­vin in­tui­tii­vi­ses­ti. Läh­tö­koh­ta­na on jo­kin ko­ke­mus tai tun­nel­ma. Usein mi­nul­la on jo­kin aja­tus, jota ta­voit­te­len, mut­ta pää­dyn sil­ti va­lit­se­maan ku­van, joka ei to­teu­ta täs­mäl­leen al­ku­pe­räis­tä aja­tus­ta”, Lep­pä­lä ker­too.

Mo­nes­ta kol­le­gas­ta poi­ke­ten Lep­pä­lä ei ku­vaa sel­kei­tä ku­va­sar­jo­ja, jois­ta voi­si koos­taa ko­ko­nai­suu­den esi­mer­kik­si näyt­te­lyä var­ten.

”Kaik­ki ku­va­ni liit­ty­vät kui­ten­kin jol­la­kin ta­val­la yh­teen, ai­hee­ni ei­vät ole ko­vin eril­lään toi­sis­taan. Ta­val­laan so­vi­tan osa­sia jat­ku­vas­ti ko­ko­nai­suu­teen ja löy­dän sa­mal­la van­hois­ta töis­tä­ni uu­sia aja­tuk­sia. It­se asi­as­sa ’uu­si’ työ on mi­nul­la ai­ka flek­sii­be­li kä­si­te. Jos­kus löy­dän töi­tä, jot­ka olen ku­van­nut vuo­sia sit­ten mut­ta joi­ta ei ole vie­lä esi­tel­ty.”

Kuva on otettu Anni Leppälän kodissa Helsingissä, ja siinä oleva henkilö on hänen pikkusiskonsa. Kuva sai nimekseen Reading.

Kuva on otettu Anni Leppälän kodissa Helsingissä, ja siinä oleva henkilö on hänen pikkusiskonsa. Kuva sai nimekseen Reading.

Anni Leppälä

Kai­kis­sa hä­nen näyt­te­lyis­sään uu­sien rin­nal­la on­kin ai­na esil­lä myös van­hem­pia ku­via. Osa niis­tä on erään­lai­sia avain­töi­tä, jot­ka kul­ke­vat mu­ka­na vuo­des­ta toi­seen. Täl­lai­nen on esi­mer­kik­si Loo­king at the fo­rest vuo­del­ta 2007. Se on erään­lai­nen me­ta­ku­va eli kuva ku­vas­ta, jos­sa tu­tun met­sän kat­so­mi­nen saa ko­ko­naan uu­sia ulot­tu­vuuk­sia. Mo­lem­mis­sa ku­vis­sa näh­tä­vä­nä on lo­pul­ta ai­van eri asi­oi­ta kuin konk­reet­ti­ses­sa maa­il­mas­sa.

”Mi­nua kiin­nos­taa juu­ri tämä trans­for­maa­tio ja jat­ku­van muu­tok­sen tee­ma. Se, mi­ten kuva muun­taa koh­teen­sa.”

Moni on pi­tä­nyt Lep­pä­län ku­via me­di­ta­tii­vi­si­na tai sa­la­pe­räi­si­nä, jos­kus pe­lot­ta­vi­na­kin. Nii­den nä­en­näi­nen niuk­kuus pa­kot­taa kat­so­jan py­säh­ty­mään ja ha­ke­maan ku­van mer­ki­tyk­siä sy­väl­tä it­ses­tä.

Toi­saal­ta ku­vis­sa voi näh­dä myös lei­kil­li­syyt­tä. Myös ko­ko­naan uu­den­lai­sen nä­kö­kul­man an­ta­mi­nen tut­tuun voi ol­la yh­tä ai­kaa haus­kaa ja ou­toa.

”Yri­tän ol­la avoin sil­le, et­tä va­lo­ku­va ei ole pelk­kä maa­il­man me­kaa­ni­nen tois­ta­ja. Ha­lu­an säi­lyt­tää aja­tuk­sen, et­tä kuva to­del­la muut­taa koh­det­taan.”

Orange Tree -kuvan kiinnekohta on valkoiseksi kalkittu puunrunko. Se on otettu Kreetalla.

Orange Tree -kuvan kiinnekohta on valkoiseksi kalkittu puunrunko. Se on otettu Kreetalla.

Anni Leppälä

VA­LO­KU­VAA­JA AN­NI LEP­PÄ­LÄ (s. 1981)

Opin­not: Tu­run amk:n tai­de­a­ka­te­mia (me­di­a­no­mi) 2004, Tai­de­te­ol­li­nen kor­ke­a­kou­lu (tai­teen mais­te­ri) 2011

Kir­jo­ja: An­ni Lep­pä­lä – vuo­den nuo­ri tai­tei­li­ja 2010 (Tam­pe­reen tai­de­mu­seo)

Näyt­te­lyt: Yk­si­tyis- ja yh­teis­näyt­te­ly­jä vuo­des­ta 2001 al­ka­en mm. Eng­lan­nis­sa, Sak­sas­sa, Rans­kas­sa ja Ja­pa­nis­sa

Te­ok­sia muun mu­as­sa Suo­men va­lo­ku­va­tai­teen mu­se­on, Ki­as­man ja Suo­men edus­kun­nan ko­ko­el­mis­sa

Jut­tu on jul­kais­tu GEO-leh­des­sä 10/2016. Sitä on päi­vi­tet­ty 2018.

Lue myös:

An­ni Lep­pä­län uu­det ku­vat

Va­lo­ku­va: Jää­hy­väi­set lap­suu­del­le

Suosittelemme

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Lukuvinkit

Auttavatko eleet sanojen oppimisessa?

Pinkki väri hurmaa myös luonnossa

Mikä oli vuoden 2019 paras GEO-kansi?

Kuuran kauneutta Lanakoskella

Amerikkaa ilmasta käsin: LA ja NY

Oi, jospa oisin mä varaani…!

Muurahainen suunnistaa myös takaperin

Maailman parhaiden vuorikiipeilijöiden salaisuus paljastui

Näin digikuvaus muutti elämämme

Uudistuksia raiteilla ja lehdessä

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.

Yhteystiedot Rekisteriseloste Ehdot ja luvat Tietosuoja Peruuttamisohjeet

© Fokus Media Finland. Materiaalin kopioiminen muuhun kuin yksityiseen, ei-kaupalliseen käyttöön kielletty.
Aineiston käyttö uuden palvelun osana kielletty.

Fokus Media Finland Oy, Hämeentie 135, 00560 Helsinki, Y-tunnus 2618356-2